twee
jaren geleden
blog

Werkt influencer marketing ook voor B2B?

We zien het voornamelijk langskomen in de B2C-wereld, maar kan influencer marketing ook interessant zijn voor B2B-organisaties? Het antwoord op deze vraag: ja. Hoe? Dat ga ik je in dit blog vertellen.

Een van de eerste vragen die je jezelf moet stellen wanneer je influencer marketing in gaat zitten is: wie wil je bereiken en hoe maak je je bedoelingen duidelijk aan de influencers? Maar misschien is het beter om te beginnen wat influencer marketing nou precies is. Het gaat namelijk niet altijd om een bekende YouTuber die tegen betaling wat over jouw merk of product vertelt. Influencer marketing, zowel voor B2B als voor B2C, draait om het creëren van een verbinding met influencers die een verbinding hebben met een netwerk dat overlap heeft met jouw doelgroep.

Bij B2B influencer marketing is het belangrijk samenwerking te zoeken met key influencers die jouw doelgroep aanspreken. Mensen die bekend staan om hun autoriteit, die het vertrouwen hebben van hun eigen publiek en die daarmee dat publiek kunnen beïnvloeden met het maken van keuzes. Volgers, fans of netwerk zijn ontvankelijk voor de ideeën en aanbevelingen van de influencer. De connectie zoeken met deze influencers en hen jouw boodschap laten verspreiden, dat is influencer marketing.

Waarom influencer marketing?

Het medialandschap is steeds kleiner geworden en iedereen strijdt om aandacht. Tegelijkertijd worden banners meer dan ooit geblokt. Natuurlijk kan je kiezen voor een contentstrategie en zelf content produceren, maar dat heeft tijd nodig. Net zoals een thought leadership strategie. Bovendien is er al heel veel content in omloop van bedrijven die ook allemaal de aandacht van jouw doelgroep proberen te trekken. Door influencer marketing te combineren met bijvoorbeeld een contentstrategie en een thought leadership strategie, heb je meer kans om je doelgroep te bereiken en je eigen autoriteit te vergroten.

Een samenwerking met influencers geeft je de mogelijkheid om jezelf op te werpen als kennisdeler en discussie te faciliteren. Hier betrek je influencers bij. Jij faciliteert, zij helpen je met het verspreiden van de boodschap naar je doelgroep en het versterken van je relatie met de doelgroep.

In de praktijk

Een mooi voorbeeld van B2B influencer marketing is dat van het Amerikaanse DocuSign, een e-handtekening management bedrijf, dat met voor hen belangrijke influencers op LinkedIn de conversatie aanging, om zo te werken naar een community op hun eigen website. Als bedrijf faciliteerden zij de discussie. Het doel van de community was, om onderwerpen binnen het vakgebied van DocuSign te bespreken, zodat DocuSign een duidelijk beeld had waar de pijn lag bij hun doelgroep en om hier zo weer op in te spelen en leads te genereren.

DocuSign koos als sociaal kanaal LinkedIn, waar hun doelgroep zich bevond, en bekeek welke influencers met de doelgroep in gesprek waren. De samenwerking met deze influencers ging als volgt: het bedrijf vroeg de influencers content te maken en de discussie te starten binnen hun doelgroep. Daarnaast werd LinkedIn InMail ingezet om content uit naam van deze influencers te verspreiden naar de gespecificeerde doelgroep, die dan weer via deze InMail bij de community van DocuSign terecht kwam.

Het resultaat? Meer dan 350 registraties op de online community, een verhoging van het websiteverkeer, een aantal goede leads én mensen die de community van DocuSign wilden koppelen aan hun sociale accounts.

Vergeet de doelstelling niet

Voordat je met een influencer marketing campagne begint, is het belangrijke een doelstelling op te stellen. Bepaal wat je eruit wilt halen en wanneer het voor jou een succes is. Wil je een betere naamsbekendheid, engagement op je sociale kanalen, leads of websiteverkeer? En in welke mate? Met een meetbare doelstelling en de juiste KPI’s kan je vooraf bepalen waar de stip op de horizon staat, voordat je jezelf verliest in de wereld van influencers en alle kanten op schiet.

Influencers zijn er in overvloed. Eigenlijk kan een influencer bijna iedereen zijn. Een expert, blogger, leraar, klant of iemand die ontzettend actief is op social media. Bekijk dus vooral wie er op jouw vakgebied een influencer kan zijn, maar kijk daarnaast ook wie jouw doelgroep ziet als influencer.

Samenwerken

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen tegen klanten. Influencer marketing draait om samenwerking. Ga je vooral niet opdringen en verkopen. De reden dat je samen wilt werken met een influencer, is dat je de naamsbekendheid, associatie en overweging van jouw merk wilt beïnvloeden bij een bepaalde doelgroep. Niet dat ze voor je verkopen. Het zijn geen wandelende banners. Luister altijd naar de influencer, een goede influencer geeft aan wat hij wel en niet ok vindt, wat bij hem past en weet waarom dit bij hem past. Een appelboer verkoopt geen peren. Ga in gesprek en kijk wat jij wilt, wat de doelgroep wil, maar ook hoe jij de influencer kunt helpen!

Tot slot, over die banners gesproken: Solve Media concludeerde na een onderzoek onder ‘decision makers’, dat je nog meer kans hebt dat iemand de Mount Everest beklimt, een NAVY SEAL training afrondt of een vliegtuigcrash overleeft, dan dat er op een banner wordt geklikt… Just sayin’.

 

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

09-04-2017
Laura - Onfluence

Je geeft aan dat je na de samenwerking naar het aantal bezoekers kan kijken via Google Analytics. Als dit via Instagram wordt gedaan moet je uiteraard naar likes, reacties etc. kijken. Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen om te werken met micro-influencers?

Speak Your Mind

*