twee
jaren geleden
blog

Spelenderwijs communiceren: over levels, badges en beloningen

Spelen is leuk. Dat weten we als kind maar al te goed. Maar ook voor volwassenen bij wie het spelen wat naar de achtergrond is gezakt, kan een spelelement van pas komen. Een communicatiedoelstelling kan bijvoorbeeld prima als eindstreep worden ingezet, waarbij de doelgroep voor de weg naar de eindstreep punten krijgt, levels kan halen, badges kan scoren of een premium player kan worden. Waarom gebruiken we het spel niet meer als communicatiemiddel?

Tegenwoordig zijn klassieke pr en communicatie niet meer voldoende: contentmarketing hoort er ook bij. Daar is al veel over gezegd en geschreven en de blogs en artikelen zijn inmiddels ook behoorlijk ingesleten in ons vakgebied. Maar er zijn natuurlijk veel meer middelen die we onder ‘content’ kunnen scharen. En als het even kan stellen die middelen ons in staat om met de doelgroep te communiceren. Een game kan daarom prima als communicatiemiddel ingezet worden.

Stel je voor, elke lead die je binnenhaalt kan je in een app toevoegen, waar je weer punten voor krijgt, waardoor je weer naar een hoger level gaat. Alle collega’s strijden om dezelfde eer en de grootste beloning binnen de groep. Dat motiveert, zeker als het management of de zender van de boodschap ook meespeelt.

Gamification

Gamification is geen onbekend fenomeen, spelelementen kunnen voor veel verschillende doelen ingezet worden. Zeker als je een bepaald effect bij je doelgroep teweeg wilt brengen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Map Makers Society van Nokia. Wie het gevoel heeft bij een groep te horen, maakt dopamine aan. Met andere woorden: bij een groep horen maakt mensen gelukkig. Dat gegeven kunnen we in de communicatie-wereld natuurlijk goed gebruiken om gedragsverandering te bewerkstelligen. Status, beloning en herkenning spelen een cruciale rol in gamification.  Van gamen word je blij en dat motiveert om nog meer te gamen; het spelelement activeert de doelgroep. Zo wordt de boodschap steeds herhaald en zelfs actief door de doelgroep opgezocht.

Maar waar moet je dan op letten bij het maken van een communicatie-game? Begin bij een duidelijke doelstelling zodat je weet naar welk einddoel je toe gaat werken. Zorg er daarbij  voor dat de game een duidelijk begin en eind heeft en minimaal zes weken duurt. In zes weken kunnen de hersenen zo geslepen worden dat er een nieuwe gewoonte wordt aangeleerd. Het ‘beloningseffect’ is de reden waarom mensen blijven spelen, dus zorg dat er genoeg te winnen valt. Dat kunnen nieuwe levels zijn, verschillende badges of een plek in een ranglijst. En het allerbelangrijkste? Kickoff with a BANG!

Zorg ook voor een activatieplan, de doelgroep moet de game wel weten te vinden en willen spelen. En als laatste, als de doelgroep de game uitspeelt, behoudt dan de band met deze gamers; het zijn waardevolle gebruikers, die actief de relatie met jou aanhalen. Na de game hoeft het niet stil te vallen. Want dat is waar het in communicatie om draait: relatie met de doelgroep!

 

 

 

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*