vier
jaren geleden
blog

Sociale waarde ligt niet in aantal volgers

Veel bedrijven kijken op sociale media nog steeds niet veel verder dan het aantal volgers. Hoe hoger, hoe beter. Volg-ons-weggeefacties zijn nog steeds een beproefd concept en ook schimmige sites waarbij volgers in pakketjes van duizend worden verkocht, gaan in op een zekere vraag.

Condescending Corporate Brand Page is een Facebook-pagina waar dit soort zakelijk gedrag onder een vergrootglas wordt gelegd. Goed voor een glimlach hier en daar, maar helaas ook maar al te herkenbaar bij bedrijven die denken het op deze manier goed aan te pakken.

En niet zonder resultaat, ze hebben immers meer dan 15.000 fans. Maar is dat wel zo? Heeft de echte waarde van zakelijk sociale media niet met andere zaken te maken die verderop in het proces liggen?

Niet het aantal volgers doet er toe op sociale media, maar wat er gebeurt nadat er iets gepost wordt, doet er toe. Het heet immers niet voor niets sociale media. Waarbij sociaal staat voor een gesprek, een discussie, een praatje of een andere vorm van interactie. Sociale kanalen zijn bij uitstek geschikt om de aandacht van het publiek te vangen, iets moois aanbieden en er voor zorgen dat mensen dit delen, in discussie gaan of zelfs tot actie overgaan.

Zelf kijk ik liever naar de vier punten conversatie, versterking, applaus en economische waarde. Avinash Kaushik, die een blog bijhoudt over ‘alles online’, wijdde hier eerder een uitstekend topic aan.

Conversatie


Om te meten of er daadwerkelijk een gesprek plaatsvindt, is het zinnig om het aantal opmerkingen van het publiek per post te nemen. Hoe groter dit getal, hoe meer gesprekken er zijn. Een stil feestje is geen goed feestje, een rumoerige gettogether daarentegen… Let wel, het gaat niet alleen om leuke gebbetjes of koddige plaatjes die reacties oproepen. Het gaat er om dat je daadwerkelijk je merkwaarde verhoogt.

Om dit cijfer omhoog te krijgen moet je als bedrijf begrijpen wie je publiek is, wat je sterke punten zijn en wat je je volgers te bieden hebt.

Versterking


Op sociale media heb je als bedrijf een netwerk. Maar al die poppetjes uit je netwerk, hebben ook weer een netwerk. Ze verspreiden, als het goed is, de informatie niet alleen mondeling, maar vaak ook nog eens de uiting zelf.

Nuttige, relevante content, wordt verder verspreid en bereikt meer mensen. Op Twitter kijk je hiervoor naar het aantal retweets per tweet. Op Facebook en Google+ is het aantal keer dat een post gedeeld wordt belangrijk.

Hiermee kan een bedrijf inzichtelijk maken wat voor soort content er voor zorgt dat de boodschap verder verspreid wordt. Het gaat niet alleen om vorm, maar ook inhoud en misschien zelfs de tijd waarop iets geplaatst wordt. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf door wat voor informatie het publiek in feite vraagt, nodig heeft, leuk vindt of nuttig acht.

Een bijkomend voordeel is dat er hier misschien weer nieuwe fans bijkomen, omdat ze door hun vrienden gewezen worden op die zinnige content.

Applaus


Het applaus, of de waardering die een bedrijf van het publiek krijgt, is minstens zo belangrijk. Dat maakt ook inzichtelijk in wat de volgers leuk vinden.

Op Twitter kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het aantal tweets dat door de volgers als favoriet wordt aangemerkt. Bij Facebook is dat het aantal likes van een posting, waar dat bij Google+ het aantal +1-tjes is dat een posting krijgt.

Belangrijk, want deze content verschijnt weer in het sociale netwerk van vrienden van de volgers en komt in sommige gevallen zelfs in gepersonaliseerde zoekresultaten terug.

Economische waarde


Dit laatste punt is misschien nog wel het belangrijkste wanneer bij het uitvoeren van een sociale mediastrategie verantwoording afgelegd moet worden over de bijkomende kosten.

Als sociale media alleen wordt ingezet om extra omzet te genereren, gaat het vaak verkeerd. Iedereen kent de bedrijven op Twitter wel die van alles onder de aandacht proberen te brengen, maar die geen persoonlijkheid tonen. Dat levert weinig echt geïnteresseerde volgers op.

Maar, dat hoeft niet te zeggen dat er helemaal geen sprake is van economische waarde. Een klein percentage van je volgers bezoekt misschien je homepage, op zoek naar een dienst of product dat jij verkoopt. Anderen zullen hun e-mailadres achterlaten omdat ze je nieuwsbrief willen ontvangen, of ze schrijven een review voor je. Heel misschien stappen ze in de echte wereld wel bij jouw winkel naar binnen.  Volgens Kaushik zijn dit de bewuste micro- en macroconversies, waarmee de economische waarde van sociale kanalen kan worden opgetekend.

Er is kortom, genoeg winst te behalen op sociale media. Zolang je als bedrijf maar weet waar je het voor doet en hoe je het aan moet pakken. Weet wie je publiek is en bedenk vooraf hoe je een sociale relatie opbouwt. Een nieuwe volger heb je immers zo, maar een goede band met die volger is er niet meteen.

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

09-04-2017
Laura - Onfluence

Je geeft aan dat je na de samenwerking naar het aantal bezoekers kan kijken via Google Analytics. Als dit via Instagram wordt gedaan moet je uiteraard naar likes, reacties etc. kijken. Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen om te werken met micro-influencers?

Speak Your Mind

*