vier
maanden geleden
blog

Sociale media, maar dan slim: 9 vuistregels

Bijna alle organisaties en bedrijven zijn tegenwoordig actief op sociale media. Vaak zit daar echt een plan achter, soms gebeurt dat onder het mom van “we moeten er toch iets mee.” Hoewel elke post een stap in de goede richting is, kan het geen kwaad om soms even terug naar de basis te gaan. Hoe doe je sociale media slim? Hierbij negen vuistregels.

1) Publiceer regelmatig

Succesvol gebruik van sociale media hangt af van regelmaat. We noemen hem niet voor niets als eerst: het is de allerbelangrijkste regel die er is, maar gelijkertijd ook één van de lastigste (één blik op onze eigen kanalen bewijst het). Om die sociale mediakanalen levend te krijgen en houden, moet er regelmatig worden gepost. Bezoekers gaan je organisatie daardoor onthouden. Dat betekent dat er eigenlijk iemand dedicated mee bezig moet zijn.

2) Zorg voor professionele beelden

Misschien denk je nu: een paar posts, daar kan iemand nooit een hele dag mee vullen. Welzeker: denk alleen al aan het uitzoeken van beeldmateriaal. In het begin kun je desnoods met stockfotografie uitzoeken wat werkt, maar gebruikers zullen die beelden op een gegeven moment gaan herkennen. Zorg daarom voor eigen beeld, van foto’s tot graphics. Lezers zullen waarderen dat je tijd en moeite steekt in het aanbieden van interessante content.

3) Gun je publiek een kijkje achter de schermen

Deins er bij het produceren van dat beeldmateriaal niet voor terug kijkers een blik achter de schermen te bieden. Laat je eigen werknemers zien! Op die manier gun je je publiek niet alleen een kijkje in de keuken, maar je geeft je organisatie ook een gezicht. Dat kan, zeker bij zakelijke of techy producten die zich minder goed lenen voor enthousiaste social media posts, alleen maar helpen.

4) Schrijf toegankelijk

Je organisatie menselijk en je product interessant maken vergt echter meer dan leuke foto’s: de tekst moet wel aanspreken. Dat betekent dat je het toegankelijk moet houden. Vergeet niet: de doelgroep is misschien al wel geïnteresseerd in wat je aanbiedt en misschien zelfs een beetje thuis in de materie, maar dat betekent niet dat je op social media al alle registers moet opentrekken: dat komt wel in een vervolggesprek.

5) Wees authentiek

Natuurlijk kan toegankelijkheid ook snel omslaan in lolligheid. Als je als organisatie met een serieus product te losjes in je communicatie bent, hebben gebruikers van sociale media dat uiteraard meteen door. Zorg er daarom wel voor dat je een toon kiest die bij je organisatie past.

6) Reageer bijtijds op berichten

Sociale media zijn tweerichtingsverkeer. Dat betekent dat je niet alleen moet zenden, maar ook ontvangen. Het is een uitgelezen kans om met je doelgroep in contact te komen; grijp die daarom ook! Als iemand een vraag heeft naar aanleiding van een bericht, is het de moeite waard om die snel en goed te beantwoorden. Nu zul je denken: wie heeft daar tijd voor? Bovengenoemde werknemer, die je hiervoor speciaal hebt aangesteld, wel.

7) Voorkom te veel zelfpromotie

In principe is er geen content die echt fout is, maar het is wel verstandig om voor een goede mix qua onderwerpen te zorgen. Dat betekent dat het niet alleen maar over je eigen product of bedrijf moet gaan, want als Waarom deel je niet eens iets wat jou of je collega’s inspireert? Daar kunnen anderen ook hun voordeel mee doen.

8) Geef volgers voordelen

Je herinnert je vast nog wel die advertenties in magazines of lokale kranten, met van die coupons die lezers bepaalde voordelen gaven. In wezen zijn sociale media niet anders dan papieren media: mensen hóeven je natuurlijk niet te volgen, laat staan elk bericht te lezen. Daarom is het leuk om gebruikers van tijd tot tijd te bedanken voor hun aandacht met bepaalde voordelen. Met een beetje geluk zorgt dat ook voor goede mond-op-mondreclame.

9) Wees geduldig

Gaan bovengenoemde tips meteen succes opleveren? Nee, vermoedelijk niet. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. Rome is ook niet op één dag gebouwd! Zolang content niet dertien-in-één-dozijn is, en mensen het dus elders niet zullen kunnen vinden, zullen die volgers komen. Geloof ons.

vuistregels

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

09-04-2017
Laura - Onfluence

Je geeft aan dat je na de samenwerking naar het aantal bezoekers kan kijken via Google Analytics. Als dit via Instagram wordt gedaan moet je uiteraard naar likes, reacties etc. kijken. Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen om te werken met micro-influencers?

Speak Your Mind

*