tien
maanden geleden
blog

Pride voorspelt 2017

Het jaar loopt alwéér op zijn einde en dat betekent dat iedereen voorspellingen doet voor het jaar dat gaat komen. Dat levert soms leuke, optimistische berichten op, soms pessimistische en ieder jaar wordt het einde van de wereld wel weer door iemand voorspeld (ook in 2017 zal de wereld vergaan). Als pr-bureau helpen we onze klanten graag met het formuleren van hun toekomstvisie, waardoor wij als geen ander zicht hebben op wat er staat te gebeuren op technologisch en maatschappelijk gebied. Daarom doen we zelf ook maar eens een gooi naar het waarzeggerschap. Van kippen tot virtuele assistenten, van verkiezingen tot fact checks, van mama bellen tot de Apocalyps. Dit is je toekomst.

Jannemiek: het jaar van ‘call mom contentmarketing’

De zoekopdracht ‘call mom’ is de afgelopen jaren in aantallen geëxplodeerd. Waarom? Omdat voice search steeds meer gemeengoed wordt.  Deze voicegestuurde zoekopdrachten die we gebruiken bij onder meer Google Home, Amazon Echo of Apple’s Siri, zijn anders dan de zoekopdrachten die we op ons toetsenbord intikken. We vragen Siri niet ‘Weer Leiden’, maar eerder ‘Siri, wat is het weer in Leiden vandaag?’ Contentmarketeers moeten hier steeds meer rekening houden. Niet alleen zijn zoekopdrachten langer, het zijn meer informatieve vragen die een specifiek antwoord kennen. De gebruiker wil geen rits aan zoekresultaten van Siri terugkrijgen, maar een antwoord dat meteen juist is. En dus gaan we in onze contentmarketing niet alleen op keywords en metatags focussen, maar wordt het nog belangrijker om met content op een natuurlijke wijze antwoord te geven op de vragen die de mensen stellen.

 

Gijs: het jaar dat we al die hippe technologie eindelijk toe gaan passen. En kippen.

Als we Gartners strategic technology trends voor 2017 mogen geloven, wordt 2017 (opnieuw) het jaar voor virtual & augmented reality, smart apps, advanced machine learning en intelligent things. Allemaal ontwikkelingen en trends die inmiddels al jaren besproken worden. Grote verschil met voorgaande jaren is dat we niet meer spreken over toekomstmuziek, maar over een keiharde ontwikkeling. In plaats van alleen maar kijken naar technologie voor de happy-few, wordt de techniek in rap tempo mainstream. Komend jaar, zo voorspel ik, hebben we allemaal een ‘normale’ vriend met een VR-bril, vervangen we zonder er bij na te denken een van onze defecte witgoedapparaten door een slim apparaat en gebruiken we dagelijks een slimme app die ons leven een stukje aangenamer maakt. Kortom, in 2017 gaan we de technologie waar we al jaren over horen eindelijk in ons dagelijks leven tegenkomen, helemaal vanzelf. Niet omdat we er voor kiezen, maar omdat het een kleine logische stap is.

Na Crazy Frog, porno en katten- en geitenfilmpjes is het internet klaar voor the next big thing. Ik voorspel, volkomen ongeïnformeerd, dat 2017 het jaar gaat worden van de kippenfilmpjes. Kippen zijn van nature niet extreem grappig, waardoor de uploader wordt uitgedaagd tot next level creativiteit. Een snelle zoektocht op internet naar “chick” bevestigt mijn vermoedens: 381.000.000 hits.

 

Ivette: het jaar van de semantische content

Het mag bekend zijn dat online inmiddels de belangrijkste bron is voor informatie en aankopen. Grote partijen als Google zien dan ook de noodzaak om steeds beter onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen te herkennen waardoor de zoeker een beter antwoord op zijn vraag krijgt. Mede door deze ontwikkeling en het nieuws dat de automatische spraakherkenning van Microsoft net zo goed is als die van een mens, moet je als organisatie goed nadenken over de relatie tussen bepaalde woorden in je webcontent, zogenaamde semantische content. Je moet zoekmachines en e-mailclients helpen begrijpen waar bepaalde content over gaat. Nu virtual assistants zoals Google Now en Siri een steeds grotere plek in het dagelijks leven van consumenten gaan claimen, is het zeker raadzaam om in 2017 alvast van start te gaan met het optimaliseren van je content.

 

Robbert: het jaar van de Nederlandse verkiezingen

Na lering te hebben getrokken uit de Amerikaanse verkiezingen, zullen politici nog slimmer proberen individuele stemmen van de kiezer binnen te halen. Door het gebruik van big data, slimme algoritmes en native peer-to-peer advertising, zal men proberen meer op individuele behoeften de boodschap te sturen en de kiezersstem te converteren. De gemiddelde politieke partij kennende, gaat dit uiteindelijk teveel kosten en te laat worden opgeleverd. Dit lekt uit, waardoor het uiteraard een mediarel wordt.

verkiezingen

 

Letizia: het jaar van de personal assistent

Betalen kan al met een vingerafdruk en via je gegevens op Facebook ben je voor veel bedrijven al geïdentificeerd. Volgend jaar gaat dit allemaal nog meer de diepte in. Siri to the max. Je telefoon wordt je personal assistent die alles snel en eenvoudig voor je regelt met een vingerafdruk op de knop, een selfie als identificatie en wie weet kun je zelfs al een irisscan gebruiken. Je virtuele assistent kan al je apps openen met behulp van stemherkenning en zo je eten bestellen of een vakantie voor je boeken. We willen harder werken en meer ontspannen en met een personal assistent is deze droom bijna binnen handbereik.

 

Simone: het jaar van de feiten

Na veel kritiek op de hoeveelheid nepnieuws op Facebook, heeft Zuckerberg aangekondigd te overwegen (!) gebruikers te waarschuwen voor nieuws uit onbetrouwbare bronnen. Nepnieuws is al langer een probleem, maar kreeg extra aandacht tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten, toen Google regelmatig nepnieuws bleek te tonen in de top drie zoekresultaten. Een van de maatregelen die Google heeft getroffen, is het aanbieden van de Fact Check functie, een dienst die je vertelt welke verhalen accuraat zijn en welke verhalen niet. Mensen zullen social media altijd als betrouwbare bron blijven zien en hebben niet de motivatie om zelf artikelen op juistheid te controleren. In 2017 zal er daarom een grotere vraag naar geverifieerd nieuws en geverifieerde kanalen zijn, zodat mensen naar hartenlust kunnen blijven delen zonder zich druk te hoeven maken over of het bericht wel klopt.

 

Irene: het jaar van de waarheid

De zon komt op, men zit vol energie en een koutje is snel gevat! Daarnaast sluit ik me aan bij Simone’s voorspelling over fact checks. Niet alleen gaat Google deze functie (in een aantal landen) toevoegen, ook de vraag naar fact checkers zal groeien. Wil je uitgenodigd worden bij populaire praatprogramma’s op de Nederlandse TV of radio? Zet dan nu alvast ‘Fact checker’ in je LinkedIn profiel. Tijdens live debatten (met het oog op de aankomende verkiezingen) zullen deze live aanwezig zijn om berekeningen en andere feiten te checken. Maar ook na de verkiezingen zullen fact checkers een begrip blijven.

Naast het gebruik van fact checking in de journalistiek zal de nadruk op marketing en media komen te liggen. Hiermee zullen vele claims met de grond gelijk gemaakt worden. De storm van kritiek die de dames van The Green Happiness over zich heen kregen zal zich zeker gaan herhalen bij populaire bloggers en zogenaamde experts die zonder wetenschappelijke onderbouwing verkondigen dat een glas rode wijn per dag goed voor je is, dat je met een Mediterraan dieet langer leeft en dat je er met anti-rimpel crème jonger uit gaat zien.

 

Roboderik: het jaar van de robot

Robots gaan het komende jaar veel zichtbaarder worden. Starbucks is grootschalig aan het testen met een robot die de bestellingen opneemt. Dankzij gezichtsherkenningssoftware en een koppeling met Facebook kan de robot je bij je naam aanspreken en vragen of je weer een cappuccino wilt, dezelfde bestelling als gisterochtend.

Starbucks robot

 

Tom: het jaar van de verschoven privacy

2017 wordt het jaar waarin elkaar voortdurend gaan filmen met gadgets als de Spectacles, de zonnebril van Snap Inc. Een aantal jaar terug vonden we dat met de Google Glass nog doodeng, vervelend, en een inbreuk op de privacy, wat ook de belangrijkste reden is dat dit apparaat toen niet op de markt is gebracht. In de tussenliggende jaren zijn we daar blijkbaar toch anders over gaan denken, al is het ook slim dat aan de Spectacles heel duidelijk te zien is wanneer ze filmen. Meer fabrikanten gaan in deze voetsporen volgen, maar belangrijk is te bedenken dat niet iedereen zal slagen: niet elk bedrijf heeft namelijk het vluchtige en hippe imago van Snapchat.

Specs3.0

 

Wilco: het jaar van het meten

Dankzij de opkomst van nieuwe technologieën zijn we in de pr steeds beter in staat om de opbrengsten van onze inspanningen te meten. We kunnen ons inmiddels een aardig beeld vormen van de reikwijdte, de ‘engagement’ en de concrete resultaten van onze pr-investeringen. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is geworden om precies aan te geven wat de ROI van pr is, maar het is zeker iets wat het komende jaar nóg belangrijker gaat worden.

Daarnaast zal pr verder verschuiving richting ‘contributor marketing’, oftewel bijdragen door deskundigen uit het bedrijfsleven. Hierdoor zal het traditionele persbericht aan belang inboeten.

 

Steven: het jaar van de #apocalyps

De aarde zal op 27 juli 2017 in stukjes uiteenvallen en al jullie voorspellingen tenietdoen. Dat begint vreemd genoeg in Limburg en eindigt op Schiermonnikoog. Nu vonden veel mensen de hele schepping (en Limburg in het bijzonder) toch al niet zo’n goed idee en werden de afgelopen jaren gekenmerkt door een steeds groter en wijdverbreider ongenoegen over de hele situatie. Ik verwacht dan ook niet dat de #apocalyps trending zal worden op Twitter. Veel mensen zullen juist opgelucht zijn, omdat de Zwarte Pieten discussie ophoudt te bestaan en Trump geen president meer is.

Waar mensen waarschijnlijk wel ontevreden over gaan zijn, is de tijd/ruimte anomalie die toevallig door ons zonnestelsel vliegt, de dag na het uiteenvallen van de aarde. Deze anomalie werpt ons tien jaar terug in de tijd, waardoor de Zwarte Pieten discussie weer vanaf nul zal moeten worden gevoerd en Trump weer aan de macht komt. Hierdoor worden heel veel mensen nóg kwader dan ze al waren. Grote groepen voelen zich niet gehoord en er zal dagelijks een nieuwe splinterpartij ontstaan die zegt de stem van ‘de gewone man’ te vertegenwoordigen. Gelukkig is er altijd wel een volgende #apocalyps aanstaande.

 

Een fantastisch 2017!

Het Pride-team wenst je gezellige feestdagen en een fantastisch 2017!

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*