twee
maanden geleden
blog

PR voor beginners

Het gordijn valt dicht. Maar het is niet het einde van de voorstelling. Integendeel: we gaan pas net van start! De zogenaamde TED-talk ruimte van The Student Hotel wordt afgesloten met gordijnen, zodat alle aanwezigen elkaar beter kunnen verstaan. Bovendien kan een beetje privacy geen kwaad!

Ongeveer tien mensen druppelen de kleine ruimte binnen. Onder hen zijn studenten, pas afgestudeerden, maar ook zogeheten drop-outs aanwezig. Hoewel ze van verschillende kanten komen, hebben ze één doel: hun opdrachtgevers voor de time being helpen bij hun communicatievraagstuk. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, krijgen ze onder andere eens in de zoveel tijd een lezing van een communicatieprofessional. En daarom is Pride aanwezig: om hen te vertellen hoe het eraan toe gaat in het PR-landschap. Telefoons worden weggestopt. Gefluister ebt weg. Irene schraapt haar keel. SHAKE en Pride zijn er klaar voor.

Traditionele vs moderne pr

“Nou uh, persberichten uitsturen”, klinkt het voorzichtig wanneer Irene vraagt, “Wat denk je dat PR inhoudt?”
Anderen kijken elkaar stilzwijgend aan. Conclusie: er is weinig bekend over pr. Persberichten versturen is zeker een onderdeel, maar dekt de lading niet volledig. Daarbij zijn er veel veranderingen in het communicatielandschap en pr gaat daar in mee.

Irene legt uit dat earned, owned en paid media elkaar vaak overlappen. Zo zie je bij Pride dat, hoewel traditionele pr de basis vormt, zij steeds vaker worden betrokken als het gaat om hele communicatieplannen. Het genereren van zoveel mogelijk free publicity is vaak de hoofddoelstelling, maar er worden soms ook publiciteitsdeals gesloten die extra geld kosten. Mits hiervoor budget kan worden vrijgemaakt bij de klant natuurlijk. Ook hebben de verschillende medewerkers van Pride ieder hun eigen expertise, die ook weer benut wordt in verschillende communicatieplannen. Wel is er bij ieder plan één uitvalsbasis: de relatie met de verschillende media.

Journalistieke objectiviteit

“Maar is het niet zo dat wanneer de relatie met de journalist heel goed is, haar of zijn objectiviteit in het geding komt bij schrijven over het product?”

Een goede vraag. En om heel eerlijk te zijn: ja, dit is soms wel zo. We zien vaak genoeg dat sommige bloggers niet eens een blik op een van de producten wil werpen – tenzij ze het na de review mogen houden. Aan de ene kant is het cru, aan de andere kant logisch, want voor niets komt de zon op. Toch staat het merendeel er open voor. En zijn ze kritisch. Een belangrijk voordeel wat wij hebben door een goede relatie? Dat we horen wat hen niet bevalt aan een product voordat ze het publiceren. Journalistieke objectiviteit is nog niet helemaal verloren.

PR voor beginners

Na een halfuur hebben de deelnemers van SHAKE meer kennis over PR en hoe ze het in kunnen zetten. Ons advies? Begin met media te benaderen waarvan jij denkt dat ze aansluiten bij het product van de opdrachtgever. Zoek het telefoonnummer op en pak die telefoon. En vergeet niet: vertel altijd vanuit de gedachte whats in it for them.

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*