twee
jaren geleden
blog

Pinterest: hype of here to stay?

Pinterest, de online bookmarkingdienst voor beeld, in de wandelgangen ook wel catnip voor vrouwen (zoals ik) genoemd, lijkt door te breken bij de kritische massa. De vraag die resteert: wat is de eventuele PR-waarde van dit nieuwe sociale platform?

Het verkeer naar en van de twee jaar oude site blijft explosief groeien. Het aantal unieke bezoekers uit de Verenigde Staten kwam in juli vorig jaar uit op bijna 340.000. Het aantal unieke bezoekers groeide van september tot december in 2011 met maar liefst 400%. Uit een recente studie bleek dat Pinterest meer bezoekers naar andere websites stuurt dan Google+, YouTube en LinkedIn tezamen. In oktober had de site, alleen nog op uitnodiging beschikbaar, 3,3 miljoen gebruikers, goed voor meer dan 421 miljoen pageviews op de site.

Met Pinterest kunnen gebruikers beelden, foto’s of video die ze tegenkomen op het internet, opslaan op hun persoonlijke prikbord, en tegelijkertijd gevolgd worden door andere gebruikers. Sommige mensen hebben op de site voor bepaalde prikborden inmiddels al duizenden volgers. Een goede uitleg over de evolutie en een mogelijke verklaring voor de populariteit van de dienst is te vinden op de website van CNN.

De Pinterest-etiquette schrijft wel voor dat het geen platform is voor zelfpromotie, zoals Twitter of Facebook dat wel kunnen zijn. Dat betekent dat merken een andere aanpak moeten hebben, willen ze zich op het virtuele prikbord begeven. Het yoghurtmerk Chobani geeft alvast het goede voorbeeld.

Vijf tips om Pinterest vanuit een PR standpunt in te zetten:

1.       Promote een lifestyle
Voor de meeste consumentenmerken is het moodboard ideal om het idee achter het merk naar voren te brengen.

2.       Gebruik het al seen focus groep
Met de miljoenen gebruikers die op de dienst bijhouden wat ze leuk vinden, waar ze komen, welk eten ze eten en meer, is Pinterest een uitgelezen kans om het geheel als focus groep te zien. Bekijk de pinners die een bepaald merk volgen en houd in de gaten wat zij opslaan en wie zij op hun beurt weer volgen. 

3.       Crowdsourcing
Vraag fans om foto’s van hunzelf met hun favoriete product van een merk up te loaden en repin deze vervolgens naar een van je eigen prikborden.

4.       Wedstrijden 
Gebruik Pinterest voor wedstrijden waar gevraagd wordt aan gebruikers een bepaald merk te noemen bij een beeld dat op een prikboard wordt opgehangen. Land’s End Canvas ging de massa hierin al voor.

5.       Inspiratie 
Er is online veel inspiratie te vinden. Creëer een eigen persoonlijk moodboard voor een bedrijf.

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*