vijf

Nederlandse 3D-print start-up lanceert vanavond Ultimaker2 in USA

Lancering van de Ultimaker2 is live te volgen online om 23.00 uur

Geldermalsen, vrijdag 20 september – vandaag introduceert de Nederlandse 3D-printerfabrikant Ultimaker hun nieuwste 3D printer, de Ultimaker2. Vanavond om 23.00 uur zullen de breins achter de nieuwe printer onthullen welke revolutionaire ontwikkelingen de Ultimaker Original heeft doorgemaakt, vanuit World Maker Faire in New York. Ultimaker verklapt alvast dat hun nieuwste 3D-printer sneller, efficiënter, stiller en bovenal gebruiksvriendelijker is geworden, door onder andere een verwarmd bouwplatform waardoor geprinte items gemakkelijker uit de 3D printer kunt pakken.

Functionaliteiten
Met de Ultimaker 2 richt het bedrijf zich op gebruikers die snel thuis en op het werk willen printen in 3D. Hun pay-off klinkt dan ook als volgt: Imagine It, Make It. Easy. Naast sneller, efficiënter, stiller en gebruiksvriendelijker is de printer ook een lust voor het oog. Volledig wit, met opgloeiende zijpanelen zijn subtiele kenmerken die printen thuis of op je werk prettiger maken.

Meerdere materialen
Ultimaker speelt ook in op de vraag vanuit de markt naar het kunnen printen met meerdere materialen. De Ultimaker2 is zo ontworpen dat het naast kunststofsoort PLA, ook kan printen met de kunsstofsoort ABS, hiervan wordt ook LEGO gemaakt, Nylon en materialen die vergelijkbaar zijn met hout en steen (zoals LayWood en LayBrick).

Tijdens het printen produceert de Ultimaker2 slechts 49 decibel, wat veel stiller is dan gebruikelijk. De Ultimaker2 ondersteunt en is uit te breiden met WIFI door middel van een door Ultimaker geleverd Doodle3D kastje. De Ultimaker2 levert een bouwvolume van 22.5x22.5x20.5cm.

In 2011 hebben drie Nederlandse productontwikkelaars te weten Martijn Elserman, Erik de Bruijn en Siert Wijnia de Ultimaker Original 3D printer ontwikkeld. Niet veel later benoemde MAKE Magazine deze printer tot de meest nauwkeurige en snelste 3D printer op de markt. Zelfs de concurrentie, MakerBot oprichter Bre Pettis, sprak over de Ultimaker als 'ongelofelijk snel'.

Prijs en beschikbaarheid
De Ultimaker2 kost €1895,- excl. BTW en is per vandaag online leverbaar via www.ultimaker.com

Unieke 3D printsoftware Cura en online 3D-printcommunity Youmagine.com
De Ultimaker2 is onderdeel van een drievoudige lancering, vandaag gepresenteerd op World Maker Faire in New York. Naast de nieuwe 3D-printer lanceren zij ook Cura, Ultimaker's 3D-printsoftware en YouMagine.com, een online platform gericht op delen van 3D modellen voor 3D printen worden hier getoond.

De Cura software kan 3D modellen 60 keer sneller verwerken als vergelijkbare programma's. "Het is zo snel dat de software al klaar is met het verwerken van je bestand voordat je op 'Print' hebt kunnen klikken", zegt Ultimaker oprichter Erik de Bruijn. Cura geeft gebruikers ook de mogelijkheid om extra snel prototypes te maken met een speciale 'draft'-optie.

YouMagine.com is het eerste online platform dat erop gericht is om niet alleen 3D bestanden te hosten, maar gebruikers ook de gelegenheid geeft om samen 3D ontwerpen te bouwen, ontwerpen te delen en gesponsorde wedstrijden te organiseren. Behalve het delen van .stl bestanden stimuleert YouMagine.com dat bronbestanden worden gedeeld. Net als bijvoorbeeld Google Docs, zal ook YouMagine.com het synchroniseren van bestanden en het gezamenlijk werken mogelijk gaan maken. Ultimaker zal YouMagine.com uitbreiden met Open Source apps, waarmee gebruikers makkelijk in de browser zelf ontwerpen kunnen maken. Zelfs kinderen kunnen tegenwoordig interactieve spellen of animaties maken zonder verstand te hebben van programmeren. Dit is vergelijkbaar. Je hebt geen kennis van programmeren meer nodig, je kan simpelweg direct beginnen met modelleren en leert gaandeweg.

(niet voor publicatie)

Over Ultimaker
Ultimaker heeft een belangrijke stap gezet op de wereldmarkt voor 3D printen, mede dankzij hun open source beleid. Gebaseerd op het wereldwijd bekende RepRap concept is Ultimaker een groot supporter van het Open Source beleid. De briljante koppen achter de Ultimaker 3D printer willen hun kennis namelijk graag delen met een internationale community, wat niet alleen de ontwikkeling van de techniek ten goede komt, maar ook het bereik van het Nederlandse bedrijf, wat sinds mei 2011 actief is. NASA maakt inmiddels al gebruik van hun technologie om vanaf volgend jaar ook ruimtevaart nieuwe onderdelen aan boord in 3D te kunnen printen.

Ultimaker krijgt een steeds groter draagvlak door middel van zijn community en in de toekomst zal een interactie met deze community een nog grotere rol krijgen.
De Ultimaker printer, kenmerkt zich door een modern en industrieel ontwerp en wordt bovenal geroemd om zijn ongeëvenaarde snelheid en accuratesse. De Ultimaker is verkrijgbaar als Ultimaker DIY-Kit, wat inhoudt dat men zelf de Ultimaker kan bouwen, of geassembleerd kan kopen.

Volg Ultimaker via Twitter, Facebook, Google+ en houd ook www.ultimaker.com in de gaten, want er staan een hoop baanbrekende ontwikkelingen op het programma.

Persinformatie:
Oprichter Erik de Bruijn is vanaf maandag 23 september ’13 beschikbaar voor interviews. Aanvragen lopen via het PR bureau. Ook hoge resolutie beeldmateriaal kunnen worden aangevraagd bij Pride PR:

Karlijn Stoelinga
ultimaker@pridepr.nl