Nederlanders positief over de toekomst van de economie

Nederland in top 4 optimistische landen

Amsterdam, 27 september 2016 – Nederlandse werknemers zijn over het algemeen positiever over de toekomst van de economie en de arbeidsmarkt, dan werknemers uit de rest van Europa. Volgens de meest recente kwartaalstudie van het werving- en selectiebureau PageGroup ziet 68 procent van de ondervraagde kandidaten de economische toekomst rooskleurig in. Alleen in Duitsland, Zweden en Zwitserland is men nog optimistischer gestemd.

De resultaten van het onderzoek van PageGroup zijn een reflectie van de aantrekkende economie. Met een lichte geraamde groei van 1,8 procent (CPB) zit ook het aantal vacatures weer in de lift. Volgens het CBS kwamen er in het eerste kwartaal van dit jaar 224 nieuwe vacatures bij.

De verwachtingen van de Nederlandse werknemers passen in een bredere trend op de arbeidsmarkt in Europa. Gemiddeld zijn Europese werkenden en werkzoekenden van alle leeftijden positief over hun huidige professionele situatie en hun kansen op een baan in de nabije toekomst.

Dat neemt niet weg dat er per land grote verschillen zijn. Vooral in Zuid-Europa is het vertrouwen laag. In landen als Frankrijk, Spanje en Portugal heeft respectievelijk slechts 33, 36 en 30 procent van de ondervraagden een positieve verwachting voor de economie in de komende jaren.

Het meest optimistische land is Zweden. Daar denkt 77 procent van de ondervraagde werknemers dat de markt nog verder zal aantrekken. Ook ons buurland Duitsland scoort opvallend hoog met 76 procent. De Belgen hebben minder vertrouwen met 58 procent, maar scoren nog altijd aanzienlijk hoger dan de Fransen (33%).

Kwartaalstudie over vertrouwen werknemers
Ieder kwartaal doet PageGroup – het moederbedrijf van Page Personnel, Michael Page en Page Executive - onderzoek naar het vertrouwen van de beroepsbevolking. In het eerste en tweede kwartaal van 2016 werden 14.000 Europeanen gevraagd naar hun carrièreverwachtingen, salarisontwikkelingen en werktevredenheid, en hun verwachtingen ten aanzien van de economie en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in het algemeen.

Over PageGroup
PageGroup is in 1976 opgericht in Groot-Brittannië en is inmiddels één van ´s werelds bekendste en meest gerespecteerde werving- en selectiebureaus. PageGroup is actief in 35 landen en levert zowel op lokaal, regionaal als op wereldniveau recruitmentservices en carrièremogelijkheden.

Wilt u meer weten over de Confidence Index
De volledige index vindt op onze website. De cijfers worden ieder kwartaal bijgewerkt.

Voor meer informatie of een interviewaanvraag kunt u contact opnemen met:
Wilco Rutenfrans
E: Wilco@pridepr.nl