drie
jaren geleden
blog

Meetpraatjes vullen geen accountabilitygaatjes

Om de zoveel tijd wordt er weer eens gefulmineerd over de aan inflatie onderhevige pr-waarde, ook nu weer. Een goede discussie juich ik toe, maar het onderwerp meten en evalueren is al sinds 1970 een onderwerp van gesprek binnen ons vakgebied. Wij pr-professionals kunnen lullen – en dus ook schrijven – als Brugman. Hoe het dat we na al die jaren nog niet een strak uitgewerkte uitvoering voor het meten van effect van pr-campagnes op tafel hebben liggen?

De vraag is er nog steeds bij pr-bureaus om op een makkelijke manier te verantwoorden wat het eigen werk waard is. En dan zijn er uiteraard partijen die een formule in de markt zetten waarmee de hoeveelheid centen per publicatie wordt getoond. Maar van onze hang naar ‘makkelijk’ moeten we af.

Hoe het dan wel moet?
We weten allemaal heel goed hoe het niet moet. En ook hoe het wel moet: meten op outcome. Er zijn Barcelona Principles, modellen en theoretische verhandelingen. Laten we dan, als we er toch over blijven praten, ons wagen aan de vertaling van de theorie naar de praktijk. Er is genoeg gezegd over de krakende pr-waarde, daar kunnen we gewoon naar linken.

Als we zelf de daad bij het woord voegen en een valide meetproces inrichten bij onze klanten, desnoods als liefdewerk, dan komen we ergens. Nu voelt het of we stil staan en rondrennen in een cirkeltje.

Hand in eigen boezem
Eerlijk is eerlijk, ook ik blog als sinds jaar en dag over dit onderwerp. Vooral over hoe het niet moet. Maar een jaar geleden ging de knop om. Ik wilde van de theorie naar de praktijk. Op dit moment heb ik een AMEC-opleiding gevolgd en hebben we bij Pride PR ons eigen meetproces ontwikkeld. Last but not least is het Valid Metric Framework uitgebreid zodat het over al onze klanten heen zou moeten passen.

Stapsgewijs delen we onze ontdekkingstocht met de buitenwereld. Op dit moment zijn we zelfs bezig met onze eigen – eerste – meetcase bij een klant. Het inrichten hiervan gaat, zelfs als alle processen zijn uitgeschreven en ons eigen model ontwikkeld is, nog niet zonder slag of stoot. Sterker nog, het roept weer nieuwe vragen op. En dat is niet verkeerd, want zo blijven we verbeteren tot we hopelijk uiteindelijk een echt goede Nederlandse meetcase hebben.

Vallen en opstaan
Ik beloof dat ik de komende tijd ga schrijven en delen wat ik allemaal tegenkom en vooral waar ik tegenaan loop bij het opstarten van deze meetcase. Natuurlijk is het eng om te schrijven over waar je mee worstelt, wat je misschien niet in een keer goed doet. Maar als ik me afvraag hoe anderen het nou precies doen, dan zal het andersom vast hetzelfde zijn. En ik hoop dat jullie dan met ons mee willen denken, misschien ook jullie eigen pogingen willen delen. Want ook ik hebben behoefte aan een klankbord, sparringpartners en andere vakidioten die elkaar verder helpen. Volgens mij wordt meetdiscussie in Nederland dan weer een stuk spannender.

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*