twee
jaren geleden
blog

Influencer marketing: hoe maak je jouw product tot de volgende waist trainer?

Met de opkomst van social media door de jaren heen is het fenomeen ‘influencer’ er eentje in de categorie ‘on a whole other level’. Waar je voorheen een BN’er inschakelde om jouw product te promoten, kun je tegenwoordig bijna iedere doelgroep wel bereiken door een samenwerking te zoeken met een ‘onbekende’ instagrammer, blogger of YouTuber. De influencer heeft meer sociale invloed en sociaal bereik dan ooit. Het speelveld is breed, en de mogelijkheden zijn eindeloos. We love influencers! 

Uiteraard wil je als merk wel dat de influencer bij het product past en voorkomen dat de post er uit komt te zien als een platte reclameboodschap. Wanneer je de juiste influencer voor jouw merk vindt, kun je heel wat reuring veroorzaken.

Waist trainer

In de VS vind je het ultieme voorbeeld van influencers: de Kardashians. Het is een ongekend fenomeen, compleet met realityserie, relaties met bekende mensen én booming social accounts. Je kan van ze houden en je kan ze haten, maar de waarheid is dat menig trend door de dames wordt gezet. Enige tijd geleden postten ze foto’s van hun sessies in de sportschool, compleet met zogenoemde waist trainer: een soort korset dat je zou moeten helpen het perfecte zandloperfiguur te krijgen. Daar ben ik als nuchtere Nederlandse dame veel te nuchter voor, maar er kwamen steeds meer posts voorbij van mensen die een waist trainer droegen.

Waar dit kledingstuk normaal weggezet zou worden als product voor mensen met een maatje meer, onhip en zéker niet sexy, werd het nu neergezet als een ‘must-have’ om een echt Kardashian-lichaam (lees: zandloper) te kweken. Hele slimme influencer marketing! Het zal wat gekost hebben, maar de illusie dat miljoenen mensen het lichaam van een Kardashian kunnen krijgen door het gebruik van een waist-trainer, die ook nog eens door de Kardashian-clan zelf gedragen werd, moet de sales opgekrikt hebben. Waarschijnlijk is 99% er alweer klaar mee, het product schijnt niet echt gezond te zijn of echt te helpen, maar de eigenaar van het bedrijf is er vast goed van op vakantie geweest.

Samenwerkingen zoals deze zie je vaak voorbij komen, en het mode- en lifestylewereldje barst van de voorbeelden. Visuele sociale media, zoals Instagram en Snapchat, zijn dé ideale manier om het leven van influencers te laten zien.Er zijn heel veel mensen die dat maar al te graag volgen, er hun inspiratie uithalen en zo op hun manier weer reclame maken voor de influencer, het product of de trend. Mond-tot-mond reclame is nog steeds een van de meest effectieve manieren om consumenten iets te laten doen. “Heb je laatst die Instagrampost gezien van Vlogger ‘X’, met die sneakers? Die wil ik ook!”. Voilà…

Influencer marketing in andere sectoren

Dat influencer marketing voor lifestyle- en modemerken dus eigenlijk een ‘must’ zijn, is geen geheim meer. Maar hoe doe je dit voor producten die je niet aan kunt trekken, zoals een router, een AV-receiver of een dash cam? Nou, eigenlijk precies hetzelfde. Je zou hierbij kunnen focussen op tech influencers, maar ik maak het graag wat moeilijker en zet een gewone influencer in om mijn router te promoten. Nu zijn de Kardashians misschien wat hooggegrepen, maar zo kan het bijvoorbeeld wel:

Routers: Voor het promoten van een router via influencers, zou je een samenwerking aan kunnen gaan met een influencer in lifestyle.Iemand die redelijk bekend is in de business scene, een eigen bedrijf heeft, en succesvol is. Iemand die advies geeft en naar wie mensen luisteren. De persoon in kwestie werkt veel vanuit huis, dus een stabiele internetverbinding is hierbij cruciaal. Hij post veel op zijn sociale kanalen over zijn werk en zijn leven, en het engagement op deze kanalen is hoog. Deze persoon zou een prima influencer kunnen zijn om de router te testen en zijn ervaringen te delen via social. Een jonge freelancer kan zijn post zien, en denken: “Verhip, mijn internetverbinding is óók zo traag! Ik heb die router nodig!”.

De mogelijkheden zijn daar en, zoals ik al eerder schreef, eindeloos. Toch hoor ik nog steeds vaak genoeg twijfel bij klanten als het aankomt op influencer marketing, terwijl het eigenlijk een nieuwe vorm van reclame is. Daarnaast durf ik ook te zeggen dat influencer marketing veel rendabeler kan zijn dan een platte advertentie, gezien influencer marketing meer gezien kan worden als mond-tot-mond reclame i.p.v. een advertentie in de krant. Ik weet ook zeker dat de waist trainer-producent nooit zoveel traffic en sales zou hebben genoten, als hij enkel zou adverteren. Dan zou zijn product waarschijnlijk nog steeds bij de saaie afdeling shapewear te vinden zijn, waar het nu een musthave is geworden.

Wil jij eens sparren over influencer marketing? Mail me dan zeker – ik ga graag met je in gesprek!

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?