vier
maanden geleden
blog

Wat ik heb geleerd van Mad Men

Óf je hebt het al gezien, óf je moet zo snel mogelijk stoppen waar je mee bezig bent en Netflix aanzetten. Mad Men heeft niet alleen vijf Golden Globes in de wacht gesleept, maar stopte ook even acht Emmy Awards in the pocket. De serie, die zich afspeelt op een fictief reclamebureau aan Madison Avenue in New York 1960-1969, was wereldwijd een groot succes. Tussen de drank, sigaretten en overspel vind ik veel dingen waar ik inspiratie uit opdoe.

Dat ik al binnen een week aan het vierde seizoen begon, spreekt boekdelen. De verhaallijnen zijn niet alleen spannend, maar ik merk dat ik ook veel leer wat ik toe kan passen in mijn eigen werkomgeving. Ik kom regelmatig in situaties waar ik parallellen zie met Mad Men en dan vraag ik me af hoe de personages hiermee om zouden gaan.  

Iedereen heeft een onmisbare functie

In de serie is veel aandacht voor de rolverdeling binnen het bureau. Ieder individu is belangrijk voor het gehele proces. Iedereen doet waar hij of zij goed in is. De accountmanagers werken hard om klanten binnen te halen en willen ervoor zorgen dat deze zo goed mogelijk behandeld worden. De creatief directeur spart met zijn copywriters en tekenaars om de beste resultaten op papier te krijgen. Het hoofd media-inkoop stelt alles in het werk om een doordacht plan aan de klant te kunnen bieden. Bij pitches voor nieuwe klanten wordt steevast overgewerkt – alles om te voorkomen dat er onzin wordt verkocht.

De takeaway:
Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen doet waar hij of zij gelukkig van wordt en goed in is of goed in wil worden. Zo creëer je een situatie waarin je elkaar als team aanvult. Een duidelijke rolverdeling werkt niet alleen efficiënter, maar houd je ook scherp. In een bureau is er niks belangrijker dan een goede teamspirit.

Iedereen heeft ambitie

Hoewel ik van alle personages geniet, is mijn favoriet toch wel Peggy Olson. Zij maakt in de serie enorme groei door: als meisje uit een stille, nette buitenwijk weet ze niet wat ze ziet wanneer ze in Manhattan aankomt. Ze begint als secretaresse voor Don Draper, tijd om aan de omgeving te wennen is er niet. Als ze haar creatieve ideeën begint te delen worden die enorm gewaardeerd. Het duurt ook niet lang voordat Don haar tot junior copywriter benoemt. Peggy snakt echter voortdurend naar meer, verdient dat ook en komt daardoor vaak in situaties terecht waarbij ze met haar handen in het haar zit. Hoe pak je vervelende gesprekken aan? Hoe krijg je je ideeën zo goed mogelijk op papier? Wat is goed en wat is fout? Mede door het harde maar opbouwende mentorschap van Don verandert Peggy in een zelfverzekerde powervrouw en copywriter die Don uiteindelijk op meerdere manieren de baas is. Hoe verder je in de serie komt, hoe meer je begrijpt dat Don niet alleen een oog voor talent heeft, maar dit ook waardeert en aanmoedigt.

De takeaway:
Hoe zorg je ervoor dat junioren, medioren en zelfs senioren zich blijven ontwikkelen op het gebied van marketing en communicatie? Stel ze in staat om nieuwe dingen uit te proberen. Laat ze vallen en weer opstaan. Val je twee keer door de mand? Evalueer, stel vragen en probeer het een derde keer. Blijf je ontwikkelen! Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de organisatie waar je voor werkt. We are living in a rapidly changing environment.

Als je iets wil veranderen, moet je zelf in actie komen

Zoals Don Draper zegt: “speak up, nobody is going to do it for you”. Op een gegeven moment komt Peggy in een lastige situatie terecht. Freelancer Joey vertoont ongepast en onprofessioneel gedrag op de werkvloer en het is al snel te merken dat Peggy wat aan deze situatie wil doen. Hoe lost ze het op? Door de situatie te bespreken met Don Draper. Die geeft haar, naar mijn mening, de beste push die een junior kan krijgen: “You want some respect? Go out there and get it for yourself.” Op dat moment zie je iets veranderen in Peggy’s ogen. Je ziet haar denken: ik kan dit. Ze roept de freelancer bij zich en vertelt hem dat hij direct zijn spullen kan pakken.

De takeaway:
Moeilijke situaties moét je bespreekbaar maken. Het wegstoppen of negeren van ongepaste en onprofessionele situaties lost niks op. Vind je het lastig dit zelf te doen? Bespreek met een ervaren collega of leidinggevende hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Mad Men anno nu

Ondanks dat we in een tijd leven waar alles enorm snel verandert, is het bureauleven toch op veel punten hetzelfde gebleven. De hectiek, het snelle schakelen, actie-reactie vermogen op 1000 en de grote rol van creativiteit. Alleen de liters whisky tijdens kantooruren en het opsteken van een sigaret bij elke ademteug hebben plaats moeten maken voor koffie en chocola, maar dat is misschien maar beter ook. Hoe dan ook, ik kan er voorlopig geen genoeg van krijgen en ga daarom toegewijd verder met het kijken van de serie. Mad Men, you got me!

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

29-10-2014
Arjan

Helemaal mee eens, maar niet alleen in de commerciële sector.

Ook in de educatieve sector en dan met name in het hoger onderwijs, mag men best eens leren dat een goede servicegraad van belang is. Van belang om de student, die verantwoordelijk is voor het betalen van lesgelden en verantwoorden van subsidies, lees salaris, te enthousiasmeren.

Maar misschien is die sector te ongevoelig voor concurrentie. Simpelweg omdat geografische ligging nog steeds erg belangrijk is in de selectie van de student en de jonge student veelal niet wereldwijs genoeg is om waar voor haar geld te eisen en zo de ivoren torens in stand houdt.

Speak Your Mind

*