drie
jaren geleden
blog

Eindelijk, mijn eigen meetmysterie

Gebruiken we bij pr-bureaus wel alle voor de hand liggende meetmethodes, of gebeurt er eigenlijk nog niet zoveel op dit gebied als we naar de praktijk kijken? En wat is hierin eigenlijk de rol in van pr-bureaus of hun klanten? Op zoek naar een afstudeeronderwerp kwam mij snel het onderwerp meten tegemoet. En daarbij ook meer dan genoeg vragen, dus interessant voor een onderzoek. Meten is natuurlijk weten.

Vrij groen, bijna aan het einde van mijn studie Communicatie, kwam ik een paar maanden geleden de pr-wereld binnen bij Pride PR. Ik ging hier niet alleen als pr-assistente aan de slag, ik mocht ook mijn afstudeeronderzoek hier oppakken. En zoals al eerder te lezen was, is meten ook een onderwerp dat mijn collega’s bij Pride PR al een tijd bezighoudt.

Ondertussen zijn de eerste stappen voor mijn onderzoek genomen. Ik heb een enquête opgesteld voor pr-bureaus in Nederland. In deze enquête vraag ik pr-bureaus naar hun ervaringen en meningen over nieuwe meetmethodes binnen pr. Wat leuk is, is dat veel mensen (net als ik) erg benieuwd zijn naar de uitkomsten van het onderzoek. Ik kan alvast verklappen dat uit de reacties op deze enquête blijkt dat het onderwerp meten niet alleen bij Pride PR speelt. 

De vragenlijst kan nog ingevuld worden, maar naast de algemene reacties is er nu al een paar interessante resultaten te benoemen. Zo vindt veruit de meerderheid van de pr-bureaus die de vragenlijst heeft ingevuld, het meten van het effect van de output van PR heel erg belangrijk. En uit de antwoorden blijkt ook dat 59 procent vindt dat AVE achterhaald is. En meer dan 50 procent werkt nog niet volgens de Barcelona Principles.  

Ook wetenswaardig is dat 31 procent van de respondenten aangeeft nog niet genoeg kennis te hebben van meetmethoden anders dan AVE. Overigens, meer dan 50 procent van de respondenten zegt dat de meetvraag vanuit de klant komt. Aan de andere kant, een groot deel van de respondenten (46 procent) zegt dat klanten niet altijd het nut van het meten van pr inzien. 

Wat er voor conclusie aan verbonden kan worden, dat laat nog even op zich wachten tot er meer informatie is verzameld. Mijn onderzoek bestaat uit twee andere delen, een literatuuronderzoek en een klantonderzoek. Uiteindelijk hoop ik daarmee over drie maanden mijn onderzoeksvraag met overtuiging te beantwoorden. In de tussentijd duik ik vol enthousiasme dieper in dit onderwerp. En natuurlijk stel ik jullie op de hoogte van nieuwe vorderingen.

Auteur Esmée Ouwehand is pr-assistente bij Pride PR. Daarnaast is ze bezig met haar afstudeeronderzoek over meten in PR voor haar studie Communicatie. 

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*