twee
maanden geleden
blog

Don’t hate, appreciate: laat je inspireren door de beste inhakers

Laten we eerlijk zijn: soms is het heel erg leuk om te kijken naar wat anderen verkeerd doen. Niet voor niets zijn alle #epicfail filmpjes op social media zo populair (zie bijvoorbeeld @kidsgettinghurt op Instagram). In communicatieland is het niet anders. Als we een publiciteitsstunt faliekant verkeerd zien gaan, is het soms lastig om niet te gniffelen om de slechte uitvoering en tegelijkertijd enorm opgelucht te zijn dat het niet ons idee was. Maar hoe leuk dat soms ook kan zijn, nog liever kijk ik naar stunts die wél goed gaan. Uiteindelijk geeft dat nog veel meer inspiratie.

Een van de leukste dingen van het communicatievak is het oneindige aantal mogelijkheden om een merk onder de aandacht te brengen. Ik vind het altijd enorm tof om te zien wanneer merken een goede inhaker of campagne hebben bedacht. Het laat namelijk zien dat je altijd creatief voor de dag kunt komen en dat zelfs merken waar we liever niet in het openbaar over praten (looking at you, Pornhub) en producten waar we liever niet over praten (de trillers van Bol.com) ijzersterk in de schijnwerpers kunnen komen. En dat is waarom we in dit vak zitten, am I right? Neem daarom even een paar minuten om je laten inspireren door een paar briljante inhakers, stunts en acties van het afgelopen jaar. Zodat jouw memorabele idee volgend jaar in een soortgelijk overzicht staat.

FEBO – cafetaria couture

Laten we meteen aftrappen met een topvoorbeeld van eigen bodem, dat ook nog eens lekker actueel is! Snackbarketen FEBO is niet alleen goed voor een snelle hap, ze zorgden er met een eenmalige kledinglijn ook voor dat je er altijd kek bijloopt. Haute hip Holland zat klaar om de shorts, T-shirts en, jawel, slippers, te bestellen. De zogenoemde ‘haute friture’ vloog als hete kroketten over de toonbank (en werd daarna voor hoge prijzen op Marktplaats verkocht). Of je het nou hot or not vindt: FEBO kwam met deze vette stunt flink in het nieuws.

Pornhub – The Donald

Wat je mening over porno ook is, Pornhub is een publiciteitsparel waar je u tegen zegt. Je zou het misschien niet verwachten, maar het online platform voor adult entertainment is super savvy op het gebied van communicatie, stunts en publiciteit. Op 1 april wonnen ze April Fools Day met een geweldige stunt waarbij ze na het bekijken van elke video een pop-up lieten zien waarop stond dat de video nu gedeeld was op alle sociale mediakanalen. Na de inauguratie van Trump wisten ze het weer te flikken: ze zetten de speech van de nieuwe president van de VS op hun platform onder de titel “Rich white man fucks the entire country at once”. Well played, Pornhub.

Bol.com – Trillers

Bol.com wist de schijnwerpers te halen met hun advertentie voor hun ‘intiem assortiment’. Oftewel, hun seksspeeltjes. Niets zo leuk als grappen over vibrators, dus de advertentie werd al snel opgepikt door media. Op Twitter ging het daarna ook nog even los qua inhakers en onderbroekenlol, waarvoor dank: you made my day.

IKEA x Game of Thrones

Zeven weken lang stond het internet bol van theorieën, memes, samenvattingen en video’s van het zevende seizoen van Game of Thrones. De (in mijn ogen briljante) serie weet de gemoederen flink bezig te houden en IKEA haakte hier briljant op in, nadat de kostuumontwerper van de serie liet weten wat er wordt gebruikt voor de cape van Jon Snow: de welbekende schapenvachtjes. IKEA liet meteen even zien over een uitstekende communicatieafdeling te beschikken én een goed gevoel voor humor. Ze lanceerden de handleiding om je eigen GoT cape te maken en uiteraard ging dit viral. Het laatste seizoen laat nog even op zich wachten, maar in ieder geval kunnen fans nu in stijl kijken.

Netflix & Samsung’s Bed ’n Binge Retreat

Netlfix staat altijd garant voor prachtige publiciteitsstunts. Dit keer bundelde de videostreamingdienst haar krachten met Samsung voor het Bed ’n Binge Retreat Resort, een pop-uphotel in Osterley Manor in Londen. Het idee was simpel maar briljant: Netflix stelt alles in het werk zodat fans hun series in één ruk bekijken, dus waarom faciliteer je niet een ruimte waarin je dit geheel in stijl kunt doen? Het pop-upresort bevatte een aantal kamers geheel in de stijl van enkele populaire Netflix Originals, zoals House of Cards, Glow, Narcos en OITNB. Samsung kon de kwaliteit van zijn devices tonen door smartphones, tablets en televisies beschikbaar te stellen waarop de series bekeken konden worden.

Het mag duidelijk zijn: soms is groots slagen net zo fijn om naar te kijken als dik falen, zo niet leuker. We leren meer van goede voorbeelden en hoe het wel moet dan kijken naar hoe het niet moet. Een beetje het ‘het-glas-is-halfvol-principe’. Ik blijf in ieder geval the interwebs in de gaten houden voor mooie inspiratie. En de ultieme #lifegoal: ooit zelf een dergelijke stunt bedenken en uitvoeren! #aimforthemoon #daretodream

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*