zeven
maanden geleden
blog

De trends die 2018 gaan bepalen volgens CES

Je kunt veel zeggen over de Consumer Electronics Show, ’s werelds grootste technologiebeurs, maar niet dat het op een heel ideaal tijdstip wordt georganiseerd. Waar de meesten na de drukke feestmaand december het liefst even pas op de plaats maken, halen elektronicafabrikanten elk jaar in Las Vegas alles uit de kast om de aandacht van de wereldpers op hun nieuwe producten te vestigen.

Ik volgde CES dit jaar vanuit huis, in Nederland. Hoewel ik van mijn ter plekke aanwezige collega begreep dat ik een hoop goede borrels en feestjes heb gemist, merkte ik wel één enorm verschil ten opzichte van de keren dat ik wél fysiek aanwezig was: ik had overzicht. In Las Vegas was ik elke dag zo’n veertien tot zestien uur bezig met producten bekijken, handen schudden, visitekaartjes uitwisselen, dineren en, vooruit, één of twee drankjes doen, waarna het hele circus na een paar uur slaap opnieuw begon en ik uiteindelijk pas in Nederland een beetje op een rij kon gaan zetten wat ik allemaal had gezien.

De afstand tot de gokstad bood me dit jaar ongekend overzicht. Elke CES-dag kon ik, vanuit het comfort van mijn bureaustoel, op mijn gemak terugkijken welke nieuwe producten er werden geïntroduceerd en wat de belangrijkste trends waren. Daarbij vielen – naast de onvermijdelijke drones – de volgende zaken met name op.

Alles wordt smart

Als er één categorie producten is die de boventoon voerde op CES, dan is het die van de smart-producten. Als er een stekker aan zit of batterijen in kunnen, dan kan het slim kan worden gemaakt. Dat geldt voor apparaten in de keuken – koelkasten, fornuizen en vaatwasmachines – maar ook voor slimme apparatuur die helpt bij het koken, of zelfs het voeren van je huisdieren. Je kan het zo gek niet bedenken, of het wordt smart gemaakt. Ook bedrijven die geen voorgeschiedenis in technologie hebben, wagen de sprong. Zo kwam L’Oréal met een UV-meter die je op je duimnagel kan plakken, en werd er zelfs een slim kolfapparaat met slaaptimer geïntroduceerd.

Implementatie en acceptatie zijn belangrijker dan innovatie

Belangrijker dan innovatie…? Dat klinkt – ook voor mij – inderdaad een beetje als meer van hetzelfde. Enerzijds is dat jammer – knotsgekke producten horen toch een beetje bij CES – maar het brengt ook één heel groot voordeel met zich mee: fabrikanten werken producten verder uit, en dat komt de implementatie en acceptatie ten goede. Waar een product in een nieuwe categorie meestal nog met kinderziektes kampt, zullen die problemen verholpen zijn in een tweede generatie. Fabrikanten nemen de tijd en moeite om te zorgen dat hun innovaties echt in ons leven passen, en ons oude leven verbeteren. Hopelijk verzinnen ze ook nog even een oplossing voor het groeiende aantal apps en afstandsbedieningen dat we nodig hebben om ze te bedienen.

We gaan weer praten

Worden we minder sociaal dankzij onze telefoons en gadgets? Welnee, we hebben alleen andere gesprekspartners. Spraakgestuurde assistenten zijn groter dan ooit. Apple was een kleine tien jaar geleden de eerste met Siri en Microsoft doet dappere pogingen met Cortana, maar concurrenten Amazon en Google hebben de OS-fabrikanten inmiddels ruimschoots ingehaald. De twee webgiganten voeren op dit moment een nek-aan-nekrace, en de Google Assistant was op CES 2018 alomtegenwoordig om de markt te laten zien wie de baas is. Jammer is wel dat stembesturing vooral voor Engelstalige landen interessant is: Nederlandse stemherkenning laat vooralsnog behoorlijk te wensen over. Dat zou je ook een voordeel kunnen noemen, want de kinderziektes lopen we zo mooi mis. Denk alleen al aan Siri, dat dan wel in het Nederlands beschikbaar is, maar in meer dan de helft van de gevallen geen idee heeft wat je wil. Dan snap je waarom langer wachten zo gek nog niet is.

Nederlandse startups FTW!

Nederlandse startups lieten zich door die taalbarrière niet tegenhouden en vielen positief op in Las Vegas. Zo maakte Roader een goede indruk met hun Time Machine-camera, die ervoor zorgt dat je nooit meer een videowaardig moment mist, door altijd de seconden voor je afdrukt op te nemen. Daarnaast gooide startup Invi hoge ogen met zijn ‘stinkarmband’. Dit op het oog gewone sieraad is met één druk op de knop open te breken wanneer de drager fysiek wordt aangevallen. De stank die vervolgens vrijkomt moet ervoor zorgen dat de dader de aftocht blaast.

Slaapverwekkende gadgetmakers

Waar onze levens overdag al flink zijn verbeterd door technologie, is er ’s nachts nog altijd een wereld te winnen. Ook dit jaar zetten techbedrijven flink in op goede nachtrust, waarbij de Somnox erbovenuit sprong: deze pindavormige (en Nederlandse) slaaprobot helpt gebruikers, die hem in hun armen klemmen, sneller in slaap te vallen. Daarnaast waren er bewegende matrassen, die met subtiele bewegingen de slechte slapers letterlijk in slaap wiegen. En ook voor mensen die last hebben van snurkende partners was er een oplossing: Snore Circle is een oogmasker dat subtiel trilt wanneer je snurkt en er zo voor zorgt dat je een andere slaaphouding aanneemt.

Laat je rijden

Ook auto’s waren wederom nadrukkelijk – en voor mij gelukkig – aanwezig. Naast veel elektrisch nieuws (zoals de Corvette Genovation GXE, met meer dan 800 pk) presenteerde Hyundai een nieuwe waterstofauto met een bereik van 250 kilometer. Volgens Toyota hoeven we niet meer zelf te rijden: hun aankomende auto’s kijken met lasers altijd 200 meter om zich heen. Het dashboard van nieuwkomer Byton is een scherm dat over de volle breedte van de auto verspreid wordt. Het MBUX-dashboardscherm van Mercedes is dan wel iets kleiner, maar nog steeds gigantisch: met AR-navigatie, stembesturing en veel meer snufjes. Heel gaaf – maar voor mij helaas nog even niet betaalbaar.

 

refresh this page
share this post
with the world
op de hoogte blijven?

Speak Your Mind

*